Patice a její druhy

Ono je to skutečně něco docela jiného. Petice není petlice a ani patice. Petice je nějaké sepsané lejstro podané více lidmi proti něčemu. Tedy velmi zjednodušeně řečeno. A patice může být třeba u sloupu, nebo u světla. A my se budeme věnovat té u světla.
Páni řidiči budou nyní velmi pozorní, protože již vědí, o čem je řeč. Ti méně znalí ještě netuší. Ale nebudeme to zbytečně prodlužovat. Zkrátka patice je součástí autožárovek. A je jí několik druhů.

Starší druh světla

  • Šroubovací
  • bajonetové
  • hlavičkové
  • kolíčkové
  • jehlové

a tak dále a tak dále. Výčet výše není rozhodně vyčerpávající. Každá se hodí někam jinam a každá k jinému automobilu. Podíváme se na příklad.
Žárovka, tedy přesněji led žárovka gu10 má patici, jak již v názvu napsáno. Tento druh patří pod bajonetové patice, ale též jehlové, protože jsou zde zastoupeny oba prvky. Můžete se také setkat s názvem twist-lock.
Normálně a běžně se setkáte s paticí klasickou, která má tak zvaný Edisonův závit. K autům se však nedávají a nepoužívají se u nich, neb by s nimi mohly být potíže. Jednak při nárazech a jednak při neustálém třesení by mohly vypadávat. Proto se GU 10 nešroubuje klasicky jako žárovka se závitem, ale zatlačí se a pootočí. Tím vlastně drží pořádně, a navíc jsou kontakty pevně tam, kde mají být a neměly byt se nijak jízdou uvolňovat.Reflektor u auta
Kdyby měla tato žárovka patici jinou, musela by se zase použít jen tam, kde by si do objímky „sedla“. Nelze je tedy zaměnit. Což je možná výhoda, ale asi jen jak kdy.
Proto až si koupíte nový vůz, zjistěte si jaké patice mají vaše autožárovky, abyste zbytečně nekupovali něco jiného, co poté nemůžete použít. Na druhou stranu vězte že patice GU 10 je asi nejrozšířenější a nejznámější, takže je vysoce pravděpodobné, že je ve vašem automobilu také. Avšak raději přesto nahlédněte do příručky. Člověk nikdy neví, čím si má být jist.